Sklepy z odzieżą używaną od lat cieszą się niesłabnącą popularnością. Z jednej strony można zauważyć stały wzrost klientów odwiedzających wyżej wymienione sklepy, z drugiej zaś strony ich właściciele stoją przed nie lada wyzwaniem biorąc pod uwagę ciągle wzrastająca konkurencję. Czynnikiem, który może wyróżnić Twój sklep od innego ciucholandu jest przede wszystkim wyjątkowość i jakość Twojego towaru! Tu pojawia się pytanie, w jaki towar najlepiej jest się zaopatrzyć.
W zależności od potrzeb prym wiodą dwie możliwości: odzież sortowana i/lub odzież niesortowana. W dzisiejszym wpisie szczególna uwagę zwrócimy na ich specyfikację.
Jak podaje słownik języka polskiego, wywodząca się z Chin filozofia YIN i YANG oznacza wzajemne oddziaływanie dwóch przeciwstawnych i dopełniających się sił. Przenosząc to na pole handlu odzieżą używaną możemy YIN i YANG przypisać odzieży sortowanej i odzieży niesortowanej, potocznie nazywane SORT/NIESORT.
Wyróżnić możemy 4 kluczowe założenia:
1. Yin i yang nie wykluczają się wzajemnie (Odzież używana sortowana i niesortowana nie wykluczają się wzajemnie)
Właściciele sklepów z second hand’em wcale nie muszą wybierać pomiędzy zakupem odzieży używanej sortowanej i niesortowanej, wręcz przeciwnie! Główną zaletą zaopatrzenia sklepu zarówno w sort jak i niesort jest dywersyfikacja towaru. W NIESORCIE znajdziemy odzież zarówno jakości PREMIUM/CREAM, jak i I czy II gatunki (w tym odpad), wszystkie sezony, ubrania damskie, ubrania męskie, oraz dziecięce. Faktem jest, że zarówno jakość, sezonowość jak i podkategorie są wielką niewiadomą w każdym big bag’u, warto dlatego po pierwsze zdecydować się na współpracę z zaufaną hurtownią, która dba o stałą jakość towaru, a po drugie warto zaryzykować kupno większej ilości, bowiem jest wtedy największe prawdopodobieństwo zróżnicowanego towaru. Cena zdecydowanie rekompensuje to „ryzyko” – odzież niesortowana na wagę jest zdecydowanie tańsza od asortymentów sortowanych. Zyskujemy urozmaicenie towaru przy zachowaniu relatywnie niskiej ceny. Można pokusić się więc o zakup odzieży niesortowanej, następnie jej ocenę i dokupienie towaru sortowanego, którego zabrakło w towarze np. po przesortowaniu oceniamy, że większość towaru to odzież męska i dziecięca, zatem dokupujemy brakujące asortymenty odzieży damskiej.
2. Yin i yang są współzależne (Sort i niesort są współzależne)
Odzież sortowana nie może istnieć bez odzieży niesortowanej. Dzieje się tak, dlatego że to właśnie ze zbiórek bezpośrednio powstaje NIESORT, natomiast na dalszym etapie z niesortu powstaje SORT. Ta współzależność ma odzwierciedlenie w Państwa towarze. Musimy pamiętać o tym, że towar sortowany przechodzi przez wiele rąk nim dojdzie do „zapakowanego worka”. Na to co się w nim znajdzie ma wpływ wiele osób, a jak wiemy ile osób tyle opinii i gustów. Kto zna Waszego klienta lepiej niż Wy? Nikt, dlatego kupując niesort to Wy macie wpływ na to co się znajdzie w danych asortymentach na pułkach sklepowych, a nie polegacie na guście i kompetencjach pracownika sortowni.
3. Tak yin jak i yang jest podzielne (Odzież używana sortowana i niesortowana dzieli się na wiele asortymentów i gatunków)
Każdy aspekt odzieży sortowanej lub niesortowanej można dalej podzielić na mniejsze składowe. Dla przykładu, w towarze niesortowanym znajdziemy mix odzieży. W każdym big bag’u znajdziemy inne asortymenty, jakości (OUTLET, PREMIUM/CREAM, I i II gatunek, odpad) oraz sezony, z których łatwo możemy wybrać poszczególne kategorie. Daje nam to dużą dowolność w wyborze asortymentów na sklep.
4. Yin i yang wchłaniają i jednocześnie podtrzymują się wzajemnie (Sort i niesort idealnie równoważą ofertę sklepu z odzieżą używaną)
Sort i niesort znajdują się zwykle w stanie równowagi – kiedy zapotrzebowanie na jedno wzrasta, drugie zazwyczaj maleje, dlatego tez jako właściciele jesteście w stanie ławo balansować między jednym, a drugim. Korzystając zarówno z sortu jak i niesortu macie możliwość balansować ceną, a co za tym idzie maksymalizować korzyści i minimalizować koszty!
Odzież niesortowana to produkt dobrze znany od lat. Jest to ciekawa alternatywa i/lub uzupełnienie towaru sortowanego, który jest zdecydowanie droższy. Decydując się na zakup, warto przede wszystkim skierować się do zaufanej hurtowni, która jest na rynku od lat.